Johari fönster är en psykologisk kommunikationsmodell som utvecklades 1955 av de två amerikanska psykologerna Joseph Luft och Harrington Ingham i deras studier av gruppdynamik vid University of California i USA. Namnet på modellen består av en sammansättning av de båda upphovsmännens förnamn.
Modellen är ett lättanvänt och bra verktyg som har flera användningsområden, bland annat kan den användas för att förbättra kommunikationsförmågan i en grupp. Med hjälp av Johari fönster kan man även öka sin självkännedom samt uppnå en gemensam förståelse och bättre samarbete mellan olika gruppmedlemmar. Verktyget fungerar även mellan olika grupper. Att hjälpa människor att förstå varandra är nämligen oftast det mest effektiva sättet att utveckla en bra gruppdynamik, där alla når sin fulla potential.
Användningsområden för Johari fönster:
• Personlig utveckling
• Gruppdynamik
• Teambuilding
Fördelar:
• Större självkännedom
• Förbättrad kommunikationsförmåga
• Bättre relationer och samarbete mellan gruppmedlemmar och mellan olika grupper