Ska kolla igenom manus i helgen och göra scenindelningsschema. Ett schema där det står vilka som är inne på scenen i de olika scenerna. Ett bra papper där man får en överblick och där man kan göra repschema efter. Mycket smart. Excel är underbart.
Det är så mycket trix och fix innan man kommer igång med en föreställning. Manus ska skrivas om man inte tar ett färdigt. Tar man ett färdigt så ska det kanske bearbetas och strykas lite i. Sen ska man leta skådisar. Några tackar ja ioch några tackar nej.
Efter det blir det att sätta ihop ett repetitionsschema om man inte redan gjort det. Ofta vill skådisarna ha det när dom tackat ja. Man vill planera sitt liv lite. När man kommit så långt ska man fixa scenografi och rekvisita.
Dessutom ska man boka scenen där man ska spela och lokal där det ska repeteras. Sen ska det fixas annonser och tas kontakt med pressen. Lite att styra med helt enkelt. Har man erfarenhet så vet man vad man ska fixa med, har man inte det så får man lära sig under tiden.
Ingen teateruppsättning är den andra lik och det beror också mycket på hur mycket man får hjälp av arrangören. Det kan variera ganska mycket. Men jag börjar i helgen med att korrläsa manuset.