Jag har jobb, kurser, sångjobb och lite annat smått och gott på G. Hur klarar jag av att ha många bollar i luften. Jag har en almanacka i excel. jag har gjort ett eget ark med hela året och lite till.
Där kan jag mycket enkelt lägga in alla tider och jobb och även färgmarkera om jag vill. Sångjobb blir blåa, danspass blir orange och teater blir grönt. På så sätt får jag en enkel och snabb överblick över mitt liv.
Jag har dessutom ett blad för min ekonomi. Januari till december. Hyra, el, telefon, internet, försäkringar, linser, sophämtning osv. Det är superbra att se.
När jag gjorde indelning av scener under teaterrepen så var även excel ett stort hjälpmedel så att man enkelt kunde repa på ett smart och tidseffektivt sätt. Om man tycker det är knepigt att få ihop det så kan man gå en excelkurs.
En almanacka är bra men ett excelark är bättre. Det finns så många olika användningsområden som man kan ha excel till och jag har även lagt in mina böcker i ett ark så jag vet vilka jag har köpt och inte för att undvika dubbelbeställningar.
När det gäller ekonomin så kan man ju på ett enkelt sätt räkna ihop utgifterna under en månad och på så sätt blir det alltid rätt. Enkelt och smidigt.