Hur går det egentligen till från planering av en föreställning till premiär? Ja, det kanske någon undrar över och jag ska redogöra lite för hur jag jobbar.
Först brukar jag bestämma vilken pjäs jag ska sätta upp. Ibland skriver jag själv och ibland så använder jag mig av ett färgigt manus. Skriver jag själv så har jag oftast en tanke på vilken skådis jag vill fråga till de olika rollerna. Så blir det också när jag lånar hem ett färdigt manus och ska tillsätta rollerna.
Vad jag också gör ganska tidigt är att bestämma premiärdatum och reptillfällen. Är man amatörteaterskådespelare jobbar man eller pluggar på dagarna och då måste man planera in sitt liv efter det.
När dessa punkter är uppfyllda går jag igenom scenografi och rekvisita. Ofta har man begränsad ekonomi och man får tänka enkelt. Skådespelarna står ofta själva för kläder och enklare rekvisita, annars finns det en liten peng att köpa in för.
Vad man också ska tänka på är marknadsföring. Att kontakta den lokala pressen, lägga ut på FB och fixa annonser om föreställning. Sen ska det fotas och fixas affischer. Bra att lägga ut på FB under hela repperioden för att alla vänner ska få in det i sina almanackor och inte missa de aktuella datumen.
Sen rullar repetitionsarbetet på. Man fixar kläder, peruker och kollar smink under tiden. Finns det musik med så ska det repas in och nu är det ljudfiler som gäller. Man mailar hem och skådisarna repar själva. Sen tar man helheten på plats.
Man bygger på med vad som ska till under hela repperioden och det är mycket planering innan där allt sätts på plats i form av bokning av lokaler, ekonomi, skådisar och andra förberedelser. Sen blir det genrep och premiär.
Först är det rörigt sen blir det glasklart